Uk & Puk training – online leeromgeving

Welkom in de Spiekr omgeving. Hier vindt je alle benodigde materialen voor de training. In de les hoor je precies wat de bedoeling is met de materialen.

Ik wens je veel plezier met de training!

Groet, team Spiekr

Uk en Puk intakeformulier

Graag wil ik je beter leren kennen. Wil jij onderstaande vragen invullen?

Naam(Vereist)
Voer een nummer in van 18 tot 70.


 

Persoonlijke leerdoelen

Een persoonlijk ontwikkelingsplan is onmisbaar om jouw ontwikkeling te volgen. We gebruiken daar drie formulieren voor.

Een bij de start, Een halverwege en een bij het einde van het traject:

Formulier persoonlijke leerdoelen start

Formulier persoonlijke leerdoelen halverwege

formulier persoonlijke leerdoelen einde


 

Pedagogisch kader 0-4 jaar

Boek Pedagogisch kader (downloaden)

 


 

Certificeringscriteria Uk & Puk CED groep

Certificeringscriteria "VE certificering Uk & Puk instroom"

CERTIFICERINGSCRITERIA Onderstaande certificeringcriteria ga je gebruiken om aan te geven hoever jij bent in je ontwikkeling tot gecertificeerd pedagogisch medewerker voor Uk & Puk. Dit is een start-meting. Per onderdeel geef je aan hoe jij ervoor staat, dit kun je ook met behulp van collega doen. Je geeft een concrete beschrijving van jouw zelfbeoordeling. Als je “voldoende” of “goed” aangeeft, beschrijf je waarom jij vindt. Bij “onvoldoende” en geef je aan waarom en hoe je hieraan wilt/gaat werken. Dit verslag wordt opgenomen in je werkmap en zal 2x bijgesteld worden. Halverwege het trainingstraject en bij de eindevaluatie. Je kunt dit document gebruiken bij de vervolgopdracht; het opstellen van je persoonlijke leerdoelen.

Naam(Vereist)
Voorwaardelijke criteria: 1. 1.Je stelt persoonlijke leerdoelen (zie formulier) op en maakt m.b.v. van deze leerdoelen jouw groei zichtbaar gedurende het traject.(Vereist)
2. Je bent in staat om te reflecteren op je eigen handelen en in te schatten waar in jij in kunt ontwikkelen.(Vereist)
Speelleeromgeving: 1. De ruimte is ingedeeld in minimaal 4 overzichtelijke hoeken.(Vereist)
2. De hoeken zijn voldoende ruim om met meerdere kinderen in te spelen.(Vereist)
3. Er is voldoende stimulerend materiaal aanwezig wat door de kinderen zelf gepakt kan worden.(Vereist)
4. De themahoek sluit aan bij het thema van Uk & Puk.(Vereist)
5. De themahoek is uitdagend ingericht.(Vereist)
6. De ruimte is veilig en overzichtelijk ingericht.(Vereist)
ALGEMENE PEDAGOGISCH-DIDACTISCHE VAARDIGHEDEN: 1. Jij ondersteunt de kinderen emotioneel, bent sensitief-responsief.(Vereist)
2. Jij toont respect voor de autonomie van het kind.(Vereist)
3. Jij geeft structuur en leiding aan ped situaties.(Vereist)
4. Je geeft informatie en uitleg(Vereist)
5. Je stimuleert de ontwikkeling van de kinderen.(Vereist)
6. Je begeleidt interacties tussen kinderen.(Vereist)
7. Je bent bewust van je rol t.o.v. het (zelf)vertrouwen van de kinderen.(Vereist)
ORGANISATIE: 1. De activiteiten van Uk & Puk worden geïntegreerd in de dagindeling.(Vereist)
2. De thema’s en activiteiten worden gepland.(Vereist)
3. De thema’s en activiteiten worden uitgevoerd.(Vereist)
4. Alle kinderen komen aan bod en dit wordt bijgehouden.(Vereist)
5. Jullie stellen zowel homogene als heterogene kleine groepen samen.(Vereist)
6. Jullie grijpen kansrijke momenten in de dagelijkse routines aan om kinderen te stimuleren in hun ontwikkeling.(Vereist)
7. Jullie creëren kansrijke momenten om kinderen te stimuleren in hun ontwikkeling.(Vereist)
TAAL: 1. Er wordt op een betekenisvolle manier gewerkt aan taalstimulering en woordenschatuitbreiding.(Vereist)
2. Je stimuleert doelgericht de taalvaardigheden tijdens de activiteiten.(Vereist)
3. De pop Puk wordt doelgericht ingezet bij de stimulering van taalvaardigheid.(Vereist)
4. Je stimuleert interactie tussen jou en een kind en tussen kinderen onderling met het doel de taalvaardigheid te stimuleren.(Vereist)
5. Jouw taalaanbod is begrijpelijk voor kinderen, gericht op interactie en aangepast aan de taalstadia en de interesses van de kinderen.(Vereist)
6. Jij biedt taalruimte waardoor kinderen veel kunnen praten.(Vereist)
7. Jij geeft gerichte feedback die zich zowel op de vorm als op de inhoud van de taaluitingen van het kind richt.(Vereist)
8. Jij gebruikt kansrijke momenten om met kinderen betekenisvolle gesprekjes te voeren.(Vereist)
9. Jij leest op een interactieve manier voor: kinderen worden actief betrokken bij het verhaal.(Vereist)
10. Je leest voor en kan daarbij door hardop te denken de kinderen actief mee laten denken over het waarom van gebeurtenissen in het verhaal(Vereist)
REKENEN: 1. De rekenprikkels worden geïntegreerd in de activiteiten.(Vereist)
2. Jij stimuleert interactie tussen jezelf en een kind en tussen kinderen onderling met het doel de rekentaal te stimuleren.(Vereist)
3. Jij differentieert tijdens de activiteiten zowel op het gebied van taal als op het gebied van rekenen.(Vereist)
4. Jij benut kansrijke momenten om met rekenprikkels te werken.(Vereist)
Sociaal-emotionele ontwikkeling: 1. Jij benut de kansrijke momenten om aan sociaal-emotionele vaardigheden te werken.(Vereist)
2. Jij stimuleert interactie tussen jezelf en een kind en tussen kinderen onderling met het doel de sociaal-emotionele vaardigheden te stimuleren.(Vereist)
3. Jij zet de pop Puk in om de sociaal-emotionele vaardigheden van de kinderen te vergroten.(Vereist)
4. Jij differentieert tijdens momenten voor sociaal-emotionele vaardigheden zowel op het gebied van taal als op het gebied van de sociaal-emotionele vaardigheden.(Vereist)
Spel en bewegen: 1. De ruimte is zodanig ingericht dat kinderen voldoende bewegingsruimte hebben.(Vereist)
2. Jullie bieden dagelijks bewegingsspel aan, zowel buiten als binnen.(Vereist)
3. Jullie spelen dagelijks geruime tijd mee in de hoeken.(Vereist)
4. Jij sluit in je spelaanbod aan bij het niveau van de kinderen.(Vereist)
Geen titel
Geen titel
OBSERVEREN: 1.Jullie werken met een kindvolgsysteem en volgen 4 ontwikkelingsdomeinen.(Vereist)
2. Jij kijkt naar het welbevinden en de mate van betrokkenheid van kinderen(Vereist)
3. Jij observeert en registreert de taal- en rekenvaardigheden van de kinderen.(Vereist)
4. Jij observeert en registreert de sociaal-emotionele vaardigheden van de kinderen.(Vereist)
5. Jij observeert en registreert de motorische vaardigheden van de kinderen.(Vereist)
6. Je gebruikt de verzamelde observatiegegevens om kinderen uit te dagen een stap verder te zetten in hun ontwikkeling.(Vereist)
7. Je bent mentor van een groepje kinderen(Vereist)
OUDERCOMPONENTEN: 1. Ouders worden aangemoedigd en ondersteund bij het stimuleren van de brede ontwikkeling van het kind.(Vereist)
2. Er is uitwisseling van informatie tussen pedagogisch medewerker en ouders zowel over het kind als over het thema.(Vereist)
3. Ouders krijgen mogelijkheden om hun betrokkenheid te tonen d.m.v. informeren, concrete vragen stellen, actieve deelname in de groep.(Vereist)
4. Er wordt met een VVE- thuisprogramma gewerkt(Vereist)
DOORGAANDE LIJN: 1. Er vindt structureel overleg plaats tussen jullie en de leerkrachten van de basisscholen waar de kinderen naar toe gaan.(Vereist)
2. Als een kind naar de basisschool gaat, worden de ingevulde observatielijsten besproken door de mentor, (ouder) en leerkracht. Er is sprake van warme overdracht.(Vereist)
3. Er wordt gebruik gemaakt van een standaard overdrachtsformulier.(Vereist)

Spiekr community

  • Spiekbrief

    Haal het beste uit je organisatie en jezelf. Abonneer je op onze spiekbrief.

Stel je vraag